حل اختلاف زناشویی

۳ بازديد

حل اختلاف زناشویی

در این صفحه میخواهیم راجع به حل اختلاف زناشویی مطالبی را عنوان کنیم ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

  1. آیا اختلافات زناشویی زندگی شما را دگرگون کرده است؟
  2. به نظر شما اختلاف زناشویی تا چه اندازه به رابطه آسیب می زند؟
  3. آیا می خواهید و می توانید اختلافات زناشویی خود را حل کنید؟
  4. راهکارهای مناسب برای حل اختلاف زناشویی چه مواردی هستند؟
  5. چه زمانی و با چه معیارهایی شما توانسته اید به شکل سازنده اختلافات زناشویی خودتان را حل کنید؟

در مورد سوال اول می توان گفت، از آن جایی که شما فردی منحصر به فرد هستید، با ترتیب تولد و بستر رشدی فرهنگی و اجتماعی متفاوت و در نهایت با افکار، عقاید، احساس و رفتارهای متفاوت، پس شما از همسرتان متفاوت هستید و همسرتان هم با شما متفاوت. پس به نظر می رسد اختلافات زناشویی در بستر این تفاوت ها امری طبیعی است. به خصوص در سال های اول زندگی که هنوز شناخت کاملی از این تفاوت ها به وجود نیامده است. بنابراین به جای انکار اختلافات زناشویی با پذیرش و طبیعی قلمداد کردن آن می توان گام اول را در جهت حل اختلافات زناشویی برداشت. در این مرحله کمک گرفتن از یک درمانگر زوج درمانی میتواند برای شما بسیار کمک کننده باشد. ما در مرکز مشاوره همرازان با کادری مجرب در زمینه زوج درمانی در خدمت شما عزیزان هستیم

در مورد سوال دوم می توان گفت، اختلافات زناشویی، اگر رفع نشوند و اگر مسائل بین دو نفر به شیوه سازنده و صحیح حل نشوند،  می تواند آسیب زننده باشد اما اگر طرفین با شیوه های صحیح به حل مسائل بوجود آمده در روابط بپردازند، حتی می تواند مفید واقع شود و رابطه را قوی تر و محکم تر کند.

مطالب مرتبط : درمان انواع فوبیا ، کلینیک روانشناسی

حل اختلاف زناشویی

اما اگر می خواهید به حل اختلافات زناشویی بپردازید باید به چند نکته مهم توجه کنید:
وجود اختلافات زناشویی به این معنی نیست که شخص شما و یا همسرتان مشکل دار هستید بلکه به این معناست که شرایط زندگی شما مسأله ای ایجاد کرده است که این مسأله، مشکل است. پس شما مشکل نیستید بلکه مسأله، مشکل است. پس به جای تأکید بر شخص، بر مسأله تاکید و تمرکز کنید. به جای این که همدیگر را ملامت کنید، به هم توهین کنید، همدیگر را قضاوت کنید و با هم بدرفتاری داشته باشید، کنار هم بنشینید و دوستانه تلاش کنید مسأله را پیدا کنید و تعریف درستی از مسأله داشته باشید تا بتوانید با همدیگر مسأله را حل کنید.
آگاه باشید که در حل اختلافات زناشویی اگر در مقابل همدیگر قرار گیرید و جنگ تن به تن راه بیاندازید هر دو آسیب می بینید. اگر در جنگ کشته نشوید حتما زخمی خواهید شد و این جنگ حتما یک بازنده و یک برنده دارد. رابطه دو نفره با داشتن یک بازنده و یک فرد شکست خورده حتما آسیب می بیند. پس حل اختلافات زناشویی با برپایی میدان جنگ سرانجام خوبی ندارد چون رابطه آسیب می بیند و هر دو بازنده می شوند. پس به جای برنده شدن و رسیدن به اهداف شخصی خود، به این فکر کنید که چگونه عمل کنید و چگونه اختلافات زناشویی خود را حل کنید که هر دو برنده باشید تا رابطه شما دچار آسیب و تزلزل نشود.
حل اختلافات زناشویی نه فقط یک راه حل، بلکه می تواند چندین راه حل داشته باشد و شما هر دو می خواهید حل مسأله کنید و پس از یافتن راه حل های مناسب که باعث تحکیم رابطه شما می شود، شما متعهد می شوید که در این مسیر کوشا و فعال باشید. اگر نتوانستید یا تجربه کافی در یافتن راه حل مناسب نداشتید، حتما از یک روان شناس و مشاور در حوزه زوج درمانگری کمک بگیرید زیر قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود. در این راستا ما درمانگران زوج درمانی در کلینیک روان شناسی و مشاوره همرازان همسو با شعار همیشگی خودمان همرازتان هستیم.

مطالب مرتبط : حل اختلاف دوران نامزدی

حل اختلاف زناشویی

در پاسخ به سوال چهارم این مقاله باید آگاه باشید برای هر اقدامی که می خواهید انجام دهید دو چیز لازم است، یک: دانش و آگاهی در مورد آن و دوم: داشتن مهارت های اجرایی برای آن.

در حل اختلافات زناشویی نیز به همین شکل است. اول شما باید دانش و آگاهی نسبت به قواعد و تکنیک های حل اختلافات زناشویی داشته باشید و دوم این که مهارت های لازم برای اجرا از جمله مهارت کنترل خشم، مهارت ارتباط مؤثر، مهارت همدلی، مهارت تصمیم گیری و ….

به همین علت، قبل از این که به حل اختلافات زناشویی بپردازید، قواعدی را تنظیم کنید و باهم در مورد اجرای این قوانین و قواعد توافق کنید. برای این کار زمان و مکان مناسبی را برای گفت و گو انتخاب کنید که هر دو احساس امنیت و راحتی داشته باشید.

مثلا این قاعده را بگذارید که اگر خشم بالا گرفت، بحث و مشاجره را تمام کنیم، موقعیت را ترک کنیم  و زمان مناسب دیگری را برای حل مسأله تعیین کنیم.

در بحث و گفت و گو به نوبت گوینده و شنونده باشید یعنی وقتی طرف مقابل صحبت می کند، شنونده خوبی باشید و آنجایی که شما باید صحبت کنید، گوینده خوبی باشید. گوینده خوب یعنی این که به جای این که در زبان کلامی و غیرکلامی کنایه بزنید یا توهین کنید، توضیح دهید که از نظر شما مسأله چیست و شما چگونه آن را می بینید. سعی کنید از «پیام من» یا «I Message» استفاده کنید. مثلاً به جای این که بگویید: «تو به من توجه نمی کنی و من این مسأله را می بینم» بگویید «من دوست دارم وقتی در کنار خانواده ات هستی، به من توجه کنی» یا به جای این که بگویی «تو تنبلی و کمک نمی کنی» بگویی «من از تو می خواهم در بعضی مواقع در کار منزل به من کمک کنی».

مطالب مرتبط : مشاور ارزان در تهران

حل اختلاف زناشویی

شنونده خوب یعنی این که زمانی که همسرتان صحبت می کند، کاملاً گوش کنید تا درک درستی از صحبت های او داشته باشی و دچار سوء تفاهم نشوی. اگر منظور او را نفهمیدی از او سوال بپرسی و اگر می خواهی امتحان کنی که درست فهمیدی یا نه، صحبت های او را خلاصه کنی و بازخورد دهی تا مطمئن شوی در هنگام گوش دادن به جای این که او را قضاوت کنی و بیان کنی با او درک همدلانه داشته باشی. یعنی اول خودت را جای او بگذاری تا احساسش را در آن موقعیت درک کنی و سپس بازخورد احساسی دهی. یعنی این که من فهمیدم تو را. من می فهمم که چقدر نگران بودی و یا موارد دیگر. این موارد باعث می شود شما بتوانید رابطه خوبی را با هم تجربه کنید و در حل اختلافات زناشویی موفق شوید.

پس از این که هر دو درک یکسانی از مسأله پیدا کردید، هر یک از شما نظر خودش را برای حل اختلاف زناشویی یا حل مسأله ارائه می کند. هر راه حلی که به ذهنتان می رسد و در این حالت اجازه دهید که همسرتان بدون ترس، نظر واقعی خودش را بیان کند. پس سعی کنید در یافتن بهترین راه حل با هم به توافق برسید. در این جا ملاک آن است که هر دو با اجرای راه حل انتخاب شده بازنده نباشید و احساس رضایت داشته باشید و رابطه شما آسیب نبیند.

پس از یافتن و توافق در راه حل، برای اجرایی کردن آن باید به توافق برسید که هر یک از شما چه اقدامی انجام دهید و تکلیف یا وظیفه هر یک از شما کاملا واضح و روشن باشد. مثلا من (زن) متوجه شدم برای حل این مسأله، اگر انتظاری دارم، انتظار خودم را به شکل یک درخواست مؤدبانه بیان کنم، تو چه اقدامی انجام می دهی؟ مرد پاسخ می دهد: من سعی می کنم در مورد شرایط خودم صحبت کنم و زمان مناسبی برای توجه و رفع نیاز تو تعیین کنم. به این شکل اقدامات هر یک از همسران در حل اختلافات زناشویی روشن و مشخص می شوند و هر یک در نقشی که دارند، بهترین عملکرد را ایفا می کنند و رابطه حتی بهتر هم می شود.

در پاسخ به سوال آخر می توان چند معیار برای ارزیابی عملکرد خودتان در حل اختلاف زناشویی در نظر بگیرید که عبارتند از:

  • اگر خودتان و همسرتان را بهتر شناختید و نسبت به علاقه ها، نیازها و تمایلات هم بیشتر آگاه شدید
  • اگر تشویق شدید که تغییراتی در احساس، افکار و رفتارهای خود و سبک زندگی خود ایجاد کنید و الگوی ارتباطی بهتری را جایگزین کردید.
  • اگر توانستید تصمیم های بهتری بگیرید و زندگی خانوادگی خود را ارتقاء بخشیدید.
  • اگر احساس کردید توانمندتر شدید و بهتر می توانید به حل اختلافات زناشویی بپردازید.
  • اگر از نظر احساسی، عشق و علاقه شما بیشتر شد و توانستید اعتماد بیشتری به هم کنید.
  • اگر رضایت و خشنودی بیشتری را در رابطه احساس کردید و احساس کردید رابطه شما قوی تر و محکم تر شده است.
  • شما موفق شده اید و توانسته اید یکی از اختلافات زناشویی خود را حل کنید و این الگوی سازنده و کارآمد را می توانید برای حل اختلافات دیگر زناشویی خود به کار ببرید.

در حل اختلافات زناشویی، ارتباط صادقانه با همسر نقش اساسی دارد. این نوع ارتباط باعث می شود که تمرکز ما بر شناخت همدیگر باشد و فراموش نکنیم که ابراز احساسات هم برای مردان و هم خانم ها اهمیت دارد و می‌تواند به بهبود ارتباط کمک کند.

کمک گرفتن از مشاوره خانواده می‌تواند به عنوان یک ابزار مؤثر در حل اختلافات باشد. حضور در جلسات مشاوره با همسر می‌تواند به تفهیم بهتر مشکلات رابطه کمک کرده و راه‌حل‌های مناسب را فراهم سازد. همچنین بهبود مهارت‌های ارتباطی، گفتگوی سازنده و گوش دادن فعال می‌تواند در افزایش درک متقابل و کاهش اختلافات موثر باشد.

تعهد به ایجاد تغییرات در خود می‌تواند به حل اختلافات زناشویی کمک کند. این تغییرات ممکن است شامل تغییرات در رفتارها یا نگرش‌ شما باشد. این توصیه‌ها به عنوان یک شروع برای حل اختلافات زناشویی می‌توانند مفید باشند، اما در نظر داشته باشید که هر رابطه‌ای منحصر به فرد است و نیاز به توجه به جزئیات و شرایط  هر دو زوج دارد.

من، نرگس باباخانی با سابقه ی ۲۱ سال تجربه در زمینه خانواده درمانی و زوج درمانی، در این مسیر همراه و همراز شما هستم. فقط کافیه که قدم اول را بردارید و با همکاران من در کلینیک روانشناسی  و مشاوره همرازان تماس بگیرید

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.